РОЗРОБКИ МАТЕРІАЛІВ






Розробка практичного заняття за темою:
«Професійний вибір, класифікація професій»
Мета :  сприяти усвідомленню взаємозв’язку між особистими цілями та     професійним вибором, актуалізувати процес професійного самовизначення учнів. Допомога учням  у визначенні своїх інтересів, як основу професійного визначення, збагатити знання підлітків  про світ професій.
         Тривалість: 1 година. 
Структура заняття 
Зміст роботи
Час виконання
Необхідне обладнання
1.
Вступне слово педагога
2

2.
Вправа «Знайомство» «Мне звуть …, в майбутньому я хочу стати…»
5

3.
Профорієнтаційна гра «Вгадай професію»
10

4.
Інформаційне повідомлення «Класифікація професій»
15
 Картини з зображенням різних професій, які відповідали    5 типам професій.
5.
Вправа-дослідження
«Професійна спрямованість»
15
Бланки методики « Професійна спрямованість» ручка
6.
Обговорення  ситуацій
10

7
Підведення підсумків.
3

                                          Вступне слово психолога (2 хв.)

Вибір професії –одне з найбільш відповідальних рішень, яке приймає людина у житті. Звичайно можна перервати навчання, якщо на третьому курсі інституту ти зрозумієш, що це справа не твоя, а можна через декілька років залишити роботу, яка не подобається. Однак час буде втрачено, та й розчарування  неминуче … Вибір професії, як і будь-який вибір –це прийняття рішення при великій кількості альтернативних варіантів та необхідності  враховувати різноманітні фактори. Є такий вираз: «Щастя-це коли ранком  хочеться йти на роботу, а після роботи –додому».
Відколи живе людство - існує і проблема вибору занять, трудової діяльності, професійної кар’єри. Слово «професія» виникло на   Землі як найвище, найдосконаліше творіння природи, підтверджують найдавніші пам'ятки, знайдені археологами, лінгвістами та істориками. Свідоцтво про роль  усвідомленого вибору професійної сфери діяльності ми знаходимо  навіть у Новому заповіті (послання св. апостола Павла до римлян 12.6, 7, 8): «Імама єно різні дари, згідно з благодаттю, даною нам. Коли пророцтво - то виконуй йод в міру віри, а коли служіння - будь на служінні, коли вчитель - на навчанні, коли утішитель - на потішанні, хто подає - у простоті, хто головує - то з пильністю, хто милосердствує - то з привітністю!» З різних історичних пам'яток відомо, що про­цес формування суспільних відносин супроводжувався розвитком ремесел, занять, появою різних професій. Відповідно виникали і проблеми з вибором їх, перші про­яви невідповідності професії, справі, уподобанням. Давно, дуже давно люди збаг­нули: справжню насолоду приносить лише та праця, яка обирається за власним ба­жанням, відповідно до інтересів, покликання, здібностей особистості. Ще відомий давньогрецький філософ Платон (427-347 рр. до н. е.) говорив: «Пізнай себе і роби свою справу». Саме про це ми сьогодні і поведемо мову.

Вправа « Знайомство» «Мене звуть…, в майбутньому я бажаю бути…»
Всім учасникам пропонується по черзі  назвати своє ім’я  та назвати, яку професію у майбутньому вони хотіли отримати, та ким бути. Якщо хтось ще не вирішив не поспішати з вибором майбутньої професії, а поміркувати над цим питанням.
Профорієнтаційна гра «Вгадай професію» (10 хв.)
Група поділяється на дві команди. Перша команда загадує професію і потім за до­помогою іменників та прикметників характеризує її. Друга команда відгадує. По­тім учні міняються ролями. Перемагає той, хто вгадає задуману професію.
Педагог наголошує на тому, що  вони намагаються вгадати професію, аналізуючи певні її ознаки, тобто класифікує отримані відомості. І це вам допомагає  виконати завдання. Так само ми теж  познайомимось із загальноприйнятою класифікацією професій, яку розробили вчені. У світі існує понад 40 тисяч професій. У такому різноманітті складно орієнтуватись. Тому вчені умовно об'єднали усі професії у п'ять груп-типів. Головною  у  класифікації був обраний предмет праці. Тобто та робота на яку фахівець витрачає фізичні та інтелектуальні зусилля.

Інформаційне повідомлення.  «КЛАСИФІКАЦІЯ ПРОФЕСІЙ».
Найбільш час­то професії ділять за предметом праці, що використовується в діяльності.
Відповідно до даної класифікації виділя­ють категорії професій: «людина — людина», «людина —природа», «людина —техніка», «людина — знакова система», «людина — художній образ». Проаналізуємо особли­вості кожної категорії професій.
Праця людей професії «людина — людина» спрямована на процеси навчання, вихо­вання, управління, медичне та торгове об­слуговування тощо інших людей. Приклади таких професій: екскурсовод, лікар, продавець, офіціант тощо.
Зрозуміло, що важливим у роботі професій цього типу є такі якості: потреба у спілку­ванні, уміння розбиратися в людських вза­єминах, гарна пам'ять, терпіння, сталий настрій у процесі роботи з людьми.
            Якщо об'єктом праці виступають різні зна­ки: цифри, рисунки, схеми, фізичні та хі­мічні символи, ноти і т.д., то такі професії відносять до категорії «людина — знакова система». До даної категорії відносять, на­приклад, професії програміста, топографа, бібліографа, економіста, перекладача ху­дожньої та наукової літератури тощо.
Людина, яка працює зі знаками, повинна володіти гарним абстрактним мисленням, відтворювальною уявою, мати гарну зосе­редженість, стійку увагу, посидючість. Професії, пов'язані з образотворчою, му­зичною, художньою діяльністю, належать до типу «людина — художній образ». Це про­фесії модельєра, художника, фотографа, наладчика музичних інструментів. З-поміж найважливіших вимог виділяють: наявність здібностей до мистецтва, творча уява, образне мислення, працелюбність, цілеспрямованість.
Професії людини, пов'язані з живою при­родою (рослинні та тваринні організми, мі­кроорганізми), належать до категорії «лю­дина — природа». Сюди відносять професії: ветеринарного лікаря, рибознавця, мікро­біолога, гідромеліоратора тощо. Даний вид професії передбачає наявність ініціативи та самостійності у вирішенні конкретних задач, творчу уяву.
І, нарешті, остання категорія «людина - техніка» передбачає наявність як предмета праці різноманітної техніки. Сюди належать всі професії, пов'язані з обслуговуванням техніки, ЇЇ ремонтом, установкою і налаго­дженням, виробництвом та збиранням об­ладнання (водій, механік, слюсар-ремонт-ник, сталевар тощо). Людина, що працює з техникою має від­значатися високою виконавською дис­ципліною та акуратністю, мати творчий потенціал, практичне мислення, техніч­ну уяву.
Вправа-дослідження  « Професійна спрямованість».
Інструкція. У кожному прямокутнику пред­ставлені чотири професії. З чотирьох про­понованих професій оберіть ту, яка прива­блює вас найбільше, та виділіть її. Якщо ви не знаєте, чим займається людина тієї чи іншої професії, зверніться по допомогу до дорослих та відповідної літератури.
Таким чином, усього у вас буде виділено 25 професій по одній в кожному прямокут­нику. Потім ви працюєте з бланком по вер­тикалі. П'ять професій ви оцінюєте по п'я­тибальній шкалі: найбільш цікава для вас професія оцінюється 5 балами, найменш ці­кава - 1.1 так по всіх вертикальних стовп­чиках. Свої бали ви вписуєте у квадратики, розміщені всередині прямокутника.
Аналогічну роботу ви виконуєте, по гори­зонталі, але тепер бали вписуються у від­повідні трикутники.
Після цього в кожному прямокутнику ви знаходите суму чисел, записаних у трикут­нику і квадратику.
І, нарешті, визначаєте, суму балів по кож­ній з п'яти категорій. Для цього ви сумує­те отримані бали у кожному прямокутнику у тому порядку, в якому вони - пропонуються нижче:
Людина — людина: 1, 10, 14, 18,22;
Людина — техніка: 2, 6, 15, 19, 23;
Людина —природа: 3, 7, 11,20,24;
Людина — знакова система: 4, 8,12,16, 25;
Людина — художній образ: 5, 9, 13, 17, 21.
Порівнюємо отримані результати: там, де сума виявилась найбільшою, можна го­ворити про схильність учня до тієї чи ін­шої категорії професії і майбутню роботу з учнями будувати в уже більш конкрет­ному напрямку.

Бланк методики «Професійна спрямованість»

1. Продавець Юрист
Бармен Диспетчер АТП
6.
Збирач літальних апаратів
Машиніст крану Штукатур
Слюсар
11.
Садівник Зоотехнік
Чаєзнавець Птахівник
16.
Кресляр Паспортистка Секретар-машиністка Друкар
2 1
 Каменяр
Гравірувальник Облицювальник-мо-заїчник
 Гример
2. Пакувальник Автослюсар
Токар Фрезерувальник
7.
 Ветеринарний лікар
Скотар
Мисливець,
Лісник
12.
Завідуючий архі­вом
Оператор ТВ Бібліограф Менеджер
17.
 Архітектор Фотограф
 Різьбяр по каменю Художник по костю­мах
22.
Учитель
Гувернант Провідник вагона Спортивний тренер
3.
Геолог Ґрунтознавець Квітникар Гідромеліоратор
8.
Економіст
Касир
Топограф Бухгалтер
13.
Артист Облицювальник-плиточник Скульптор Паркетник
18.
 Вихователь Офіціант Інспектор справах неповнолітніх Перукар
23.
 Столяр
 Тесляр
Конструктор - раціоналізатор
 Елетрогазозварю -
вальник
4. Коректор Програміст Штурман авіації Перекладач
9.
Художник  Шліфувальник-полірувальник Музикант Кораблебудівник
14,
Викладач техніку­му 
Диктор Журналіст Екскурсовод
19.
Шофер
 Водій трамвая Електромонтер Оператор верстатів
24.
Агроном
 Рибак
Оператор машинного доїння                     


5
Модельєр Манекенник Бутафор-декоратор Наладник музичних інструментів

10.
Викладач ВНЗ Лікар
Майстер виробничого навчання
Робітник будинку культури





15.
Інженер Сантехнік Механік Контролер ОТК

20,
Лісник
Бджоляр Ветеринарний фельдшер   Технік-землеупорядник

25.
Податковий ін­спектор
Лаборант СЕС Оператор зв'язку Набірник тексту

                       Обговорення ситуацій.

Учням пропонується розглянути ситуації та  висловити свої думки  питання:
Ситуація 1
Ми багато сперечалися з подругою - яку професію вибрати.
 І те начебто не підходить, і це…
Я точно знаю, куди не піду: у вчителя — не хочу псувати нерви; не піду
 в хімічне виробництво, тому що від спілкування з хімічними препаратами мож
на­
  втратити здоров'я; на фабрику не піду, тому що там перетворишся в р
обота,
 виконуючи механічну й одноманітну роботу. Я хочу, щоб на моїй роботі не
 псувалося здоров'я й було цікаво. Хотілося, щоб вона була пов'язана з  тваринами й більшою кількістю поїздок.
Тоді тобі потрібно йти працювати в цирк! — викликнула подруга й добави­ла, — а по мені — аби тільки одержувати пристойно.
Я потім довго думала. Сумніваюся,  чи є у мене талант для цирку. Може бути, подруга права, і, якщо немає покликання, треба думати про заробіток?
                                                              Питання й завдання
Які мотиви вибору професії в дівчат?
Який прийом педагогічного впливу був використаний у даної ситу­ації ?
Ситуація 2.
Під час зустрічі випускників між хлопцями відбулася от яка розмова.
Віра - маленька худенька дівчина. Вона вже фармацевт. Слухати, як вона говорить про свою професію - одне задоволення:
        Ліки для хлопців, — говорить вона, — це дуже відповідально. Найменша помилка, і навіть страшно подумати, що може трапитися... Вони ж можуть отруїтися.. Я ледве сама не отруїлася, так напробувалась...
Вона сипле назвами ліків, рецептами. Хлопці сміються:
З тобою неможливо говорити російською мовою, усе латинь і все про ліки.
Так це ж моя робота, - посміхається вона.
Серед випускників - ще один майбутній медик - Алла П. Вона буде стоматологом.
-Алла, чому ти пішла в стоматологічний?
-Марина вирішила, ну і я з нею.
- І як, подобається?
-Так нічого, тільки багато, знаєте, різних непотрібних предметів. Ну, хоча б англійський. Навіщо зубному лікареві потрібний англійська мова? А взагалі, я хочу пе­рейти в стоматологічний технікум. Буду техніком.
- З університету в технікум? Але навіщо?
- Набридло вчитися, і потім, ми проходили практику в поліклініці, так я  довідалася, що технік може заробити більше лікаря.
Питання й завдання:
Зрівняєте дві позиції відносно вибору професії.?
Яка позиція відповідає  вашим  особистим переконанням? 
Підведення підсумків   Педагог підводить підсумки та наголошує на тому, що яку професію виберуть учні головне , щоб вони її вибрали усвідомлено.



Розробка практичного заняття за темою: «Вибір професії або задача
 з багатьма невідомими»
Мета: Формування загальної готовності до професійного самовизначення, активізація проблеми вибору професії, виявлення професій­них інтересів, схильності учнів, розширення уявлення про світ професій та їхні особливості.

Обладнання: Ватман, ножиці, фломастери, аркуші паперу, маркери

Тривалість: 1 год.


СТРУКТУРА  ЗАНЯТТЯ
Види роботи
Орієнтована тривалість, хв
Ресурсне забезпечення
1.
Привітання. Вступ
2

2.
Вправа «Правила роботи групи»
3
Ватман, різноколірні фломастери
3.
Гра «Знайомство»
4

4.
Вправа «Мої очікування»
3
Маленькі аркуші, різноколірні фломастери
5.
Гра «Асоціації»
5
Ватман, марккери
6.
Вправа «Мозковий штурм»
10
Ватман, маркери
7.
Вправа «День із життя»
10
Різнокольорові аркуші паперу
8.
Гра «Розминка»
3

9.
Гра «Подарунок»
5
Різнокольорові аркуші паперу
10.
Гра «Бінго»
10
Різнокольорові аркуші паперу, ножиці, фломастери
11.
Підсумок. Притча
5


ЗМІСТ  ЗАНЯТТЯ

1-й етап. Ознайомлювально-підготовчий

Створення сприятливої, довірчої атмосфери для згуртування групи, заохочення до співпраці.
Вступ. Тренер оголошує тему і мету заняття (2хв)

1.     Вправа «Правила роботи групи» (2 хв)
Мета:
розробити правила роботи групи на занятті.
Учасники тренінгу розробляють правила роботи групи, які  записують на ватмані. Далі їх доповнюють або приймають без змін (як «закон»).

   2.         Гра «Знайомство» (4 хв)
Знайомство всіх учасників між собою та з тренером.
Мета: розкрити свою мрію щодо вибору майбутньої професії.
Кожен з учасників гри має сказати: «Мене звати...» і «Я мрію стати...»; обґрунтувати свою відповідь. Гра дає змогу учням продемонструва­ти і проаналізувати найпопулярніші професії сьогодення.
     3.   Вправа «Мої очікування» (3 хв)
Мета: виявити очікування підлітків від заняття  й рівень зацікавленості проблемою.
Учням роздають невеликі аркуші паперу, на яких вони записують свої очікування від заняття, їх опускають до «скриньки».
Якщо протягом заняття не було реалізовані всі побажання, то наприкінці заняття тренер обговорює це з групою і з'ясовує, що слід робити з нереалізованими очікуваннями: провести додаткове заняття, консультацію, рекомендувати необхідну літературу.
2-й етап. Інформаційна частина
Надати учням необхідну інформацію про світ професій і вимоги до них, допомогти їм оцінити свої здібності та визначити свій тип професій за методикою Е.Клімова.
1.   Гра «Асоціації» (4 хв)
Мета: визначити особисте ставлення учнів до професій.
Учасникам гри дають завдання: «Назвіть 1—2 поняття, які спадають вам на думку, коли чуєте слово «професія». Усі названі асоціації записують на ватмані і обговорюють. Слід звернути увагу учнів на те, що асоціації в усіх різні і найчастіше вони відображають особисте ставлення людини до проблеми (професії), яка її хвилює. З'ясовують причини виникнення асоціацій.
2. Мозковий штурм (15 хв)
Мета: з'ясувати думку підлітків про важли­вість професії в житті людини.
Учасники гри діляться на дві команди, їм дають ватман і маркери. Групи отримують завдання для обговорення:
а) для першої команди: «Наскільки важлива професія в житті людини?»;
б) для другої команди: «Хто і що впливає на вибір професії?».
Усі варіанти записують на ватмані. Після цього вибирають спікера від кожної групи, який презентує проект.
3. Вправа «День із життя» (10 хв)
Мета: збагатити уявлення учнів про світ професій і їхні особливості.
Учням роздають аркуші різного кольору з назвами професій: продавець, програміст, водій, модельєр, ветеринар.
Учні групуються по 3—4, відповідно до про­фесій. Тренер дає завдання:
Скласти розповідь про типовий робочий день людини тієї професії, яка виділена в кожній групі. Ця розповідь має бути лише зі слів-іменників.
Наприклад, розповідь про робочий день учителя може бути такою: дзвінок—сніданок— дзвінок—урок—двієчники—запитання—відпо­відь—трійка—перерва—вчительська—скан­дал—директор—урок—відмінники—дзвінок— дім—ліжко.
Представник кожної групи зачитує свою розповідь.
4.Гра-розминка «33» (3 хв)
Мета: розвивати в учнів уміння зосереджу­вати увагу, підготувати їх до наступної роботи.
Учасники гри шикуються в шеренгу, і перший учень починає рахунок.
Підлітки мають порахувати від 1 до 33, називаючи по одному числу. Ті, кому дістаються числа, які мають «З» або діляться на «З», їх не називають, а замінюють оплесками. Якщо хтось із підлітків помиляється, він вибуває із гри. Тоді рахунок починається спочатку.
5.Гра «Подарунок» (10 хв)
Мета: виявити найхарактерніші особливос­ті деяких професій, показати людям цих про­фесій свою вдячність.
Учням роздають аркуші різної форми, за якими вони мають згрупуватися. На них напи­сано назви професій і деякі із них виділено. Тренер ставить запитання: «Як ви думаєте, що об'єднує професії цих груп? (Учні висловлюють свою думку.) Потім дають наступне завдання: «Уявіть собі, що ваш товариш має певну професію. Він запросив усіх до себе на день народження. Відмовитися і не піти не можна. Ваше завдан­ня — придумати й виготовити подарунок вашому товаришу. При цьому важливо виконати три умови. Подарунок має:
1) містити натяк на його професію;
2)бути незвичайним і веселим;
3)бути доступним вам за ціною.
Професії, які пропонуються для вправи:
1) лікар, учитель, офіціант, юрист;
2)слюсар, токар, машиніст, штукатур;
3)садівник, агроном, геолог, лісничий;
4)бухгалтер, коректор, економіст, інженер;
   5)художник, композитор, актор, скульптор.
6. Гра «Бінго» (3 хв)
Мета: дати можливість учням наочно поба­чити свої здібності й усвідомити можливості їх реалізації.
Учасникам гри роздають аркуші паперу, з яких вони повинні «вирізати» руками ім'я. На голо­ві — професію, яку мріють здобути. Права рука — це їхні здібності, які вже є для обраної професії. Ліва рука — чого дитина ще має навчи­тися. Права нога — де вона може навчитися цієї професії. Ліва нога — де зможе працювати.
Учні на вибір розповідають про своє «Бінго».
3-й етап. Підбиття підсумків
Висновок «Усе залежить від тебе» (4 хв).
Колись давно у Стародавньому Китаї жив розумний, але дуже пихатий мандарин. Щодня він лише приміряв убрання та розмовляв з під­даними про свій розум і згадував про давню зустріч з імператором. Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з'явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютив­ся він: хто може називати якогось ченця найро­зумнішою людиною у світі?! Але нікому не виказав свого обурення, а запросив мудреця до себе в палац, задумавши обдурити ченця:
«Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках — живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе — я роздушу метелика, а якщо мертве — я випущу його.
...І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися на двобій найрозумніших людей у світі, Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали увійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміха ючись, мандарин наказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках—живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: «Все у твоїх руках!» Збентежений мандарин випустив метелика з рук, той полетів на волю, радісно тріпочу чи своїми яскравими крильцями.

 Розробка практичного заняття за темою: «Ефективне спілкування»
Мета: познайомити учасників групи, сформувати навички представлення себе, розвивати позитивну самооцінку. Створити комфортні умови роботи групи, визначити принципи групової взаємодії.
Ключові поняття: представлення себе, правила роботи групи, якості, риси характеру.
Тривалість: 1 год.

СТРУКТУРА  ЗАНЯТТЯ
Види роботи
Орієнтована тривалість, хв
Ресурсне забезпечення
1
Привітання. Вступ
5

2
Знайомство. Вправа «Мій образ»
10
Аркуші А4, різноколірні фломастери
3
Очікування
10
Плакат «Наші очікування»
4
Вправа «Сонечко»
15
Маленькі аркуші, плакат «Правила роботи групи»
5
Вправа «Намисто унікальності»
15
Кольоровий папір, ножиці, клей, маркери
6
Підсумки
5


ЗМІСТ  ЗАНЯТТЯ

1.                 Привітання. Вступ (5 хв)
Психолог представляє себе, вітає членів клубу і повідомляє про початок заняття. Далі психолог  повідомляє, що сьогодні відбудеться  заняття, яке присвячено знайомству учасників, створенню основних правил роботи групи. Кожен може представити себе і познайомитися з іншими.

2.                 Вправа на знайомство «Мій образ» (10 хв)
Мета: познайомити учасників, визначити особливості кожного. Створити доброзичливу атмосферу.
Хід вправи
Психолог роздає кожному учаснику аркуш А4, на якому потрібно написати своє імя  і намалювати власний образ (ним може бути певний символ, предмет – будь-що). На виконання завдання відводиться 4 хв.
Після того, як всі учасники виконають завдання, психолог пропонує кожному по черзі назвати своє імя і представити власний образ.
Після того, як усі учасники представили себе, малюнки вивішуються на стіні: так створюється «Галерея портретів» учасників групи.

3.                 Вправа «Наші очікування» (10 хв)
Мета: навчити учасників визначати власні очікування і ставити мету щодо заняття.
Хід вправи
Психолог пропонує учасникам висловити свої особисті очікування щодо заняття. Це може бути 2-3 речення, які учасники записують на невеличких аркушах, а потім зачитують по черзі (по колу). Після того як очікування будуть озвучені, психолог пропонує прикріпити аркуші на плакат «Наші очікування».
Психолог  дякує всім за участь.

4.                 Вправа «Сонечко» (15 хв)
Мета: підвести учасників до розуміння необхідності вироблення і дотримання певних правил, за якими будується взаємодія людей у групі, прийняття правила роботи групи.
Хід вправи
Психолог роздає кожному учаснику кілька маленьких клейких папірців (стікерів) жовтого кольору і просить написати на них одну чи кілька умов співпраці (кожну на окремому листочку), необхідних саме йому для ефективної роботи в групі.
На виконання – 2 хв.
Потім психолог об’єднує учасників у  групи, яким дає завдання:
1)                 на великому аркуші намалювати сонечко, а потім у вигляді променів прикріпити до нього папірці з написаними умовами (в одному промені обєднати ті пропозиції, що збігаються за змістом);
2)                 умови переформулювати у вигляді норм поведінки (правил), необхідних під час заняття. Записати їх під відповідним променем.
На виконання відводиться 5 хв.
Групи залишаються на місцях. Представники кожної групи по черзі пропонують по одному своєму правилу (спочатку найдовші промені), а учасники інших груп, якщо необхідно, доповнюють.
Коли озвучено всі пропозиції, відбувається прийняття правил для всіх учасників групи. Для цього кожне правило обговорюється: що воно означає, для чого потрібне. Після того, як уся група приймає правило, психолог записує його на плакаті «Правила роботи групи».
Орієнтованими правилами можуть бути такі:
Слухати і чути (один говорить – усі слухають).
Бути позитивним.
Бути активним.
Говорити тільки за темою і від свого імені.
Не критикувати: кожен має право на власну думку.
Конфіденційність.
Говорити коротко, по черзі.
Дотримуватися регламенту.

5.                 Вправа «Намисто унікальності» (15 хв)
Мета: підвести учасників до усвідомлення унікальності кожної особистості, визначити коло інтересів учасників, розвивати навички групової взаємодії, активізувати творче мислення.
Необхідно мати: листівки, розрізані на 2 частини; набор кольорового  та білого паперу, картон, ножиці, фломастери, міцні нитки, стиплери, закріпки. Кількість листівок – за числом пар учасників. На звороті обох частинок однієї листівки написати: «Спорт», «Фантастика», «Вечірка», «Музика», «Танці», «Комп’ютер» тощо.
Хід вправи
Учасники отримують одну частину листівки і знаходять свою «пару» (2 хв). Кожна пара має створити і підписати значок «Любителі…» (те, що зазначено на листівці). Потрібно зробити стільки екземплярів свого значка, скільки учасників у групі. Для цього психолог роздає необхідну кількість прямокутних заготовок одного кольору (5 на 7 см, бажано, щоб кожна пара робила зночок певного кольору).
На виконання завдання  відводиться 10 хв.
Після цього  кожна пара коротко презентує свій значок, всі набори значків викладаються на столі. Кожен із учасників має вибрати собі не більше 5 значків, які йому сподобалися. Потім кожен учасник бере запропоновану психологом заготовку білого кольору ( прямокутник 5 на 7 см), створює і підписує значок власного захоплення, якого немає серед ним вибраних. Кожен кріпить усі значки ( їх має бути не більше шести – один власний та 5 групових) на нитку, зв’язуємо нитку в «намисто» й одягаємо його на шию.
Психолог просить усіх стати в коло і роздивитися «намиста» інших учасників.
6.                 Підсумки (5 хв)
Наприкінці заняття психолог пропонує учасникам пригадати, що було на занятті й відповісти на запитання: що нового і цікавого для вас було сьогодні?

1 комментарий: